Händelsedatum:
S-98/24
NOLE - Mycket allvarlig sjöolycka utanför Hudiksvall
Sammanfattning
På förmiddagen den 30 april 2024 skulle arbetsfartyget NOLE sätta ut nya betongankare till en brygga i fritidsfartygshamnen i centrala Hudiksvall. Det var lugnt väder och nästan inga vågor i hamnen. Befälhavaren manövrerade fartyget från dess styrhytt i aktern och två besättningsmän stod vid fartygets kran i fören.
Betongankaret var upphängt i en vajer som gick via kranarmen till en vinsch på fartygets babordssida. Vinschen användes för att lyfta och sänka betongankaret. Under transporten hölls betongankaret nersänkt i vattnet för att minska tyngden och därmed minska påverkan på kranen och fartyget. Kranen kunde rotera 360 grader och var inledningsvis riktad förut.
Under resan svängde kranarmen okontrollerat ut över fartygets babordssida sannolikt på grund av att en säkerhetsfunktion i kranen överbelastades. Detta ledde till att fartyget kantrade och sjönk. Besättningen kunde ta sig upp på det kantrade fartygets styrbordssida, men hamnade i vattnet när fartyget sjönk. Alla besättningsmedlemmar kunde ta sig in till bryggan, nedkylda, men i övrigt oskadda.
Orsaker till olyckan
Fartyget kapsejsade eftersom det inte var konstruerat för den belastning som kranen och betongankaret utgjorde. Riskerna med arbetet var inte identifierade. Fartyget sjönk eftersom det inte var konstruerat med reservdeplacement i form av vattentäta avdelningar eller flytkroppar.
På systemnivå finns brister i regelverket som reglerar hur kranar på mindre fartyg får påverka dess stabiliteten.
Säkerhetsrekommendationer
Transportstyrelsen rekommenderas att
• förtydliga stabilitetskraven för mindre fartyg med däckskran (se avsnitt 3.2.4). (SHK 2025:13 R1)
• Se över hur uppgifter i tillgängliga register kan användas inom tillsynen. (se avsnitt 3.3.2). (SHK 2025:13 R2)
• Se över vilka uppgifter som ska rapporteras in i EKAN. (se avsnitt 3.3.2). (SHK 2025:13 R3)
Hübinette Dykentreprenad AB rekommenderas att
• vidta åtgärder som syftar till att förebygga att kranen används på ett sätt som genererar ett farligt krängande moment (se avsnitt 3.3.1). (SHK 2025:13 R4)
Kristina Börjevik Kovaniemi
Per Jakobsson
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 27 juni 2025