13 januari 2025
Möt Eva-Lotta Högberg - haveriutredare
Eva-Lotta Högberg är haveriutredare på Statens haverikommission (SHK) sedan 2011. På SHK deltar hon i utredningar av olyckor av olika slag. I vissa fall är Eva-Lotta utredningsledare vilket innebär att samordna, hålla ihop och driva det dagliga arbetet i utredningen framåt. En utredning kan pågå i några månader till mer än 1 år.
Vad innebär din roll som utredare?
Det innebär att jag tillsammans med mina kollegor utreder olyckor i syfte att förbättra säkerheten. Arbetet innefattar nära kontakter och samverkan både internt och med externa aktörer. Den största delen av arbetet bedrivs på vårt kontor i Stockholm, men det blir också en del resor såväl inom Sverige som utomlands. Jag kan t.ex. med kort varsel behöva resa och göra en olycksplatsundersökning.
I våra utredningar söker vi svaret på tre frågor: vad hände, varför hände det och hur kan en liknande händelse undvikas i framtiden? Vi samlar in fakta och analyserar de bakomliggande orsakerna till en händelse för att förstå varför den skedde. När vi ser behov av det lämnar vi rekommendationer om säkerhetshöjande insatser.
Vad har du för arbetsbakgrund innan du kom till SHK?
Jag är civilingenjör med inriktning system i teknik och samhälle och har tidigare arbetat på andra myndigheter med bland annat projektledning, föreskriftsarbete och framtagande av en årlig rapport över svensk järnvägssäkerhet. Jag har även varit representant i arbetsgrupper inom EU vilket jag haft nytta av i liknande uppgifter på SHK. Bland mina kollegor på SHK finns många olika kompetenser: operativa och tekniska bakgrunder, beteendevetare och jurister. De olika kompetenserna är en styrka när vi analyserar vad som bidragit till en olycka.
Vad lockade dig till att söka tjänst som utredare på SHK?
Jag lockades av att få bidra till ett säkrare samhälle genom att ställa varför-frågor och nysta i de bakomliggande orsakerna till olyckor. Våra utredningar kan omfatta händelser inom många olika områden t.ex. sjöfart, spårtrafik, luftfart, vägtrafik och händelser som bränder, ras och vårdskador. Vi utreder olyckor i både civil och militär verksamhet. Min inriktning är spårtrafik men jag arbetar även inom våra andra områden vid behov vilket ger nya perspektiv. Jag har också deltagit i olika internationella sammanhang.
Vad är det mest förvånande som du får höra när du berättar att du är utredare på SHK?
Vet inte om jag fått höra så förvånande saker men det är helt klart ett yrke som väcker nyfikenhet. En vanlig fråga jag får är vad som krävs för att få arbete på SHK och hur många som arbetar här.
Nämn något du uppskattar särskilt i tjänsten som utredare?
Jag uppskattar framför allt att få bidra till att göra vårt samhälle säkrare och även variationen i arbetsuppgifterna. En utredning består av olika faser: först en intensiv faktainsamlingsfas där vi besöker olycksplatsen, gör undersökningar och intervjuar berörda. Sedan följer en analysfas där vi kartlägger hur förutsättningarna såg ut vid den aktuella händelsen och vad som bidrog till att olyckan skedde. Resultatet sammanställs i en slutrapport och det ingår även i jobbet att förmedla de resultat som vi kommit fram till. Alla utredningar som jag har varit med i eller lett har gett ett bestående intryck, inte minst mötena med personer berörda av händelsen och deras viktiga berättelse.
Jag lär mig något nytt i varje utredning!