Händelsedatum:

L-36/24

Olycka med ett flygplan av modellen Piper PA-31-310 med registreringen LN-NAB i närheten av Stockholm/ Västerås flygplats

Sammanfattning

En kommersiell flygning med ett flygplan av typen Piper PA-31-310 genomfördes i syfte att utföra en tredimensionell scanning av landskapet öster om Stockholm. Start och landning avsågs genomföras på Stockholm/Västerås flygplats. Under flygningens slutfas stannade båda motorerna till följd av bränslebrist, vilket ledde till en nödlandning på en åker strax utanför flygplatsen. Strukturella skador på vänster vinge uppstod under landningen. Några personskador uppstod inte.

Den tekniska undersökningen visade att bränslemätarna visade otillförlitliga värden, och det fanns ingen kvarvarande användbar bränslereserv. Operatörens bränslemängdshantering och planeringen för uppdragets varaktighet visade sig vara otillräcklig. Operatören har efter händelsen infört åtgärder för att förbättra bränslemätning och dokumentation, inklusive höjda krav på bränslereserv och årlig kalibrering av bränslemätarna.

Orsaker till olyckan

Olyckan var ett resultat av ett antal faktorer som tillsammans ledde till motorstopp på grund av bränslebrist med en nödlandning som följd.

Brister i planering, genomförande och uppföljning inom operatörens verksamhet bidrog till att riskerna för en situation med bränslebrist inte var hanterade på ett ändamålsenligt sätt.

Bidragande faktorer:

  • Avsaknad av korrekt bränsleförbrukningsdata.
  • Förutsättningar saknades för att upprätta en tillräckligt detaljerad driftfärdplan.
  • Bränslemätarna visade otillförlitliga värden.
  • Operatörens säkerhetsledningssystem hade inte fullt ut hanterat de specifika utmaningar och risker som verksamheten medförde.

Säkerhetsrekommendationer

Eftersom operatören har vidtagit tillfredställande åtgärder, se avsnitt 1.18.3, avstår SHK från att utfärda några säkerhetsrekommendationer.

Ordförande

Jonas Bäckstrand

Utredningsledare

Johan Nikolaou

Sidinformation

Senast uppdaterad:
23 april 2025