Händelsedatum:
O-9/23
Skred vid E6 utanför Stenungsund, Västra Götalands län
Sammanfattning
Den 23 september 2023 kl. 01.39 inträffade ett jordskred öster om Stenungsunds tätort, Västra Götalands län. Jordskredet orsakade omfattande infrastruktur- och egendomsskador och skador i miljön. Tre personer skadades, men ingen allvarligt.
Jordskredet startade i den östra delen av det drabbade området på fastigheten Stenungsund Hammar 1:14 och spred sig vidare mot nordväst. Skredet drabbade ett område på 600 x 400 meter.
Markarbeten hade utförts på fastigheten Stenungsund Hammar 1:14 mellan maj och september 2023. De fyllnadsmassor som tillfördes fastigheten medförde en överbelastning av marken. Överbelastningen fick leran att kollapsa, vilket i sin tur initierade skredet. Fyllnadsmassornas slutliga placering som en uppfyllnad var upp till som mest 10 meter vid västra fastighetsgränsen. Uppfyllnaden utfördes delvis utanför fastighetsgränsen, med slänten på naturmark och över den höjdnivå som marklovet tillät.
Den utbredda förekomsten av högsensitiv lera och kvicklera i det drabbade området bidrog till skredets omfattning. Naturliga barriärer och mindre lerdjup i den södra delen av området begränsade skredets utbredning i söder. I den nordöstra delen av det drabbade området var lerdjupen större vilket sannolikt bidrog till en större utbredning av skredrörelsen i det området. Den nederbörd som föll under juli, augusti och september bidrog sannolikt till tidpunkten för skredet, men avgörande för skredets uppkomst var tillförandet av fyllnadsmassorna.
Fastigheten Stenungsund Hammar 1:14 omfattades av detaljplanen Munkeröd 1:12 m.fl. som vann laga kraft 2021. Det har i utredningen framgått att det fanns brister i detaljplanen. En brist var att markförhållandena inte fullt ut var utredda och detaljplanen säkerställde således inte markens lämplighet för ändamålet. En annan brist var att utformningen av en central planbestämmelse rörande fastighetens höjdnivå har möjliggjort olika tolkningar av planbestämmelsens innebörd.
SHK ifrågasätter hur väl Stenungsunds kommun har tagit hand om riskerna för skred, ras och erosion i sin verksamhet. Det finns sammantaget skäl som talar för att kommunen på ett systematiskt sätt bör se över sin bedömning och hantering av geotekniska säkerhetsfrågor i översikts- och detaljplaneringen och mark- och bygglovshanteringen.
Slutligen kan SHK konstatera att statens stöd till Sveriges kommuner när det kommer till skred, ras och erosion är omfattande. Flera myndigheter bidrar till en ökad kunskap och enhetlig hantering av geotekniska säkerhetsfrågor. Ett bra exempel är den mellankommunala samverkan som Länsstyrelsen i Västra Götaland organiserar. Det är viktigt att de statliga myndigheternas arbete fortsätter och utvecklas i takt med de behov kommunerna har.
Orsaker till olyckan
Den direkta orsaken till skredet var att marken på fastigheten Hammar 1:14 överbelastades av fyllnadsmassor under ett markarbete. Bidragande till tidpunkten för skredet var sannolikt nederbörden som hade fallit.
Den bakomliggande orsaken till att marken överbelastades var bristande hänsyn till rådande lokala markförhållanden. Förhållandena hade inte i tillräcklig omfattning klarlagts innan arbetet påbörjades.
Följande faktorer har bidragit till detta:
• Den geotekniska utredningen som låg till grund för bedömningen av markens lämplighet var bristfällig och innehöll fel.
• Detaljplanen för Munkeröd 1:12 m.fl. hade brister avseende tydlighet.
• Inga kompletterande undersökningar av marken genomfördes innan schaktning- och fyllnadsarbetet inleddes på fastigheten Hammar 1:14.
Säkerhetsrekommendationer
Stenungsunds kommun rekommenderas att
• stärka sin förmåga att hantera geotekniska säkerhetsfrågor och säkerställa att den strategi som har aviserats i översiktsplan 2020 avseende skred, ras och erosion kommer till stånd. (SHK 2025:10 R1)
Sveriges regering rekommenderas att
• överväga att ge Boverket i uppdrag att utreda relevanta förbättringar av lämplighetsprövningen i plan- och bygglagstiftningen och i detaljplaneprocessen. (SHK 2025:10 R2)
Jonas Bäckstrand
Alexander Hurtig
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 17 juni 2025