Händelsedatum:

L-126/24

Olycka med helikoptern SE-JVM på Långtora flygfält

I samband med start förlorade piloten kontrollen över helikoptern som var av typen MCDONNELL DOUGLAS-369E.

Sammanfattning

Avsikten med flygningen var att genomföra en inspektion av kraftledningar. Flygningen var den andra för dagen och föregicks av ett stopp för tankning på Enköping/Långtora flygplats. Besättningen bestod av en pilot och en systemoperatör. Helikoptern stod parkerad på en gräsyta utanför en hangar med nosen i östlig riktning. En tillsyn före flygning utfördes utan anmärkning. Den aktuella startvikten var 1 275 kg. Vädret var klart och soligt på platsen med vind från sydväst.

Efter start av motorn hovrade helikoptern upp till strax över marknivå. I samband med upp­hovringen började helikoptern rotera medurs. Piloten lyckades inte hejda rotationen trots att han uppgett att han använde fulla pedalutslag. Helikoptern roterade samtidigt som den steg till ungefär 15 meters höjd innan den sjönk under rotation och träffade marken. Besättning­en tog sig ut ur helikoptern med hjälp av vittnen som var på platsen. De ombordvarande fick lindriga skador.

Räddningstjänst, polis, ambulans och ambulanshelikopter larmades ut till platsen. Båda i besättningen fördes till sjukhus för undersökning och vård.

Inga avvikande ljud, varningar eller felfunktioner uppfattades av besättningen innan rotationen började. Piloten har uppgett att han uppfattade att han hade vinden mot nosen vid start och upphovring.

Vid de tekniska undersökningar som genomförts har inga fel konstaterats som skulle kunna ha bidragit till händelsen.

Orsaker till olyckan

Vid upphovring flögs helikoptern, med högt effektuttag och relativt hög startvikt. Den relativa vinden kom snett bakifrån från höger sida, vilket bidrog till att helikopterns fena fungerade som en vindflöjel. Dessa förhållanden innebar sannolikt att stjärtrotorns drag­kraftskapacitet överskreds, vilket resulterade i en oväntad högergir som övergick i en okontrollerad rotation.

Bidragande faktorer:

Pilotens uppfattning att han hade vinden mot nosen bidrog sannolikt till att giren blev ett överraskningsmoment.

Säkerhetsrekommendationer

Inga.

Ordförande

Jonas Bäckstrand

Utredningsledare

Tony Arvidsson

Sidinformation

Senast uppdaterad:
13 november 2025