Händelsedatum:
L-17/25
Olycka med ett luftfartyg av typen Cessna 172S i Skövde
Sammanfattning
Piloten och två passagerare skulle genomföra en privatflygning från Västerås-Johannisbergs flygplats till Skövde flygplats.
Under inflygnings- och landningsfasen till Skövde upplevdes turbulens.
Sättningen på banan blev hård och följdes av en studs. Flygplanet drev därefter åt vänster, varpå piloten beslutade att göra ett omdrag. I samband med gaspådraget, som skedde i låg fart och med hög tippvinkel, uppstod en okontrollerad gir tillsammans med en kraftig bankning åt vänster. Detta ledde till att flygplanet lämnade banan åt vänster och åkte ut över stråket. Flygplanet fortsatte därefter på marken i ostlig riktning på stråket med fullt motorpådrag.
Vid stråkets kant passerade flygplanet ett dike och i samband med det slets noslandstället av. Flygplanet kolliderade därefter med ett trädparti med ungbjörk och stannade.
Inga personskador uppstod, men flygplanet fick betydande skador.
Slutsatser
Flygplanet var luftvärdigt vid händelsen. Något tekniskt fel eller någon anmärkning på flygplanet som skulle kunna ha bidragit till olyckan har inte identifierats. Piloten hade behörighet att utföra flygningen, men hade relativt begränsad flygerfarenhet. Vid landningen rådde en måttlig till frisk vind snett från höger som i byar kan ha varit nära flygplanets maximalt demonstrerade sidvindskomposant. Vid omdraget överraskades piloten sannolikt av den gir-tendens som propellern ger upphov till vid gaspådrag, vilket ledde till otillräcklig kompensation med roderpedalerna. En referensflygning visade att gir-tendensen åt vänster är markant vid en hög tippvinkel i kombination med låg fart.
Orsaker till olyckan
De rådande vindförhållandena medförde att landningen hade en hög svårighetsgrad i för-hållande till pilotens begränsade flygerfarenhet.
Under omdragsförsöket var styråtgärderna otillräckliga för att motverka den vänster-gir som propellern ger upphov till vid gaspådrag, vilket tillsammans med sidvindens påverkan resulterades i att flygplanet åkte av banan.
Den förhöjda stressnivån och de överraskningseffekter som uppstod påverkade pilotens förmåga att agera rationellt. Händelseförloppet utvecklades till en olycka när omdragsförsöket fullföljdes, trots att förutsättningarna för ett säkert genomförande inte längre förelåg efter det att flygplanet lämnat banan.
Säkerhetsrekommendationer
Inga.
Anna Stenberg
Ola Olsson
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 15 december 2025
