Status

  • Rekommendationshantering avslutad
  • Rekommendationshantering pågår
  • Slutrapport publicerad
  • Externremiss avslutad
  • Analysfas pågår
  • Haverisammanträde genomfört
  • Faktainsamling pågår
  • Beslut om utredning

Händelsedatum:

S-239/24

Mycket allvarlig sjöolycka på Hjälmaren

Sammanfattning

På morgonen den 25 september 2024 åkte en fiskare ensam ut för att vittja sina garn. Av okänd anledning föll han i vattnet, medan båten, som var en öppen plastbåt med 4o hk utombordsmotor, körde ifrån honom. Båten körde sedan runt i cirklar tills bränslet tog slut.
Den tomma båten observerades från land, och en räddningsaktion startades. När båten så småningom bärgats kunde man från sjökortsplottern beräkna var fiskaren fallit av, och därmed koncentrera söket dit. Räddningsaktionen hade nu på grund av tidsutdräkten övergått från livräddning till att söka efter saknad person. Strax efter, ca fem timmar efter att fiskaren fallit av båten, hittades fiskarens kropp på 6 meters djup nära den plats där båten börjat att cirkla. Kroppen saknade flytväst eller annat flythjälpmedel.

Utredningen har visat att mindre yrkesfartyg inte omfattas av regelkrav på konstruktion eller tillsyn. Den har också visat att det finns hjälpmedel som kan förhindra ett upprepande av denna olycka.

Båten byggdes efter regler för CE-märkning för fritidsbåtar, men uppfyllde inte alla dessa regler. Båten hade i viss mån ändrats, t.ex. hade fiskeutrustning monterats och handtag tagits bort. Transportstyrelsen, som är marknadskontrollansvarig myndighet, har de senaste åren reducerat kontrollen av CE-märkning.

Orsaker till olyckan

Orsaken till att den ombordvarande fiskaren föll överbord har inte kunnat fastställas.

Bidragande till utgången av händelsen har varit att säkerhetskontakten (dödmansgreppet) inte har använts i kombination med avsaknad av flythjälpmedel.

Säkerhetsrekommendationer

Transportstyrelsen rekommenderas att

• intensifiera information till alla aktörer som använder mindre vattenfarkoster om de hjälpmedel som finns tillgängliga för möjligheter till räddning i händelse av fall överbord (se avsnitt 2.1). (SHK 2025:12 R1)
• Utöka marknadskontrollen av CE-märkta båtar, samt samla information om olyckor och tillbud i båtlivet (se avsnitt 2.3).
(SHK 2025:12 R2)


Ordförande

Jonas Bäckstrand

Utredningsledare

Jörgen Zachau

Sidinformation

Senast uppdaterad:
26 juni 2025