Händelsedatum:
S-243/24
ESKIL och BALTIC PRINCESS – närsituation utanför Stockholm
Sammanfattning
På morgonen den 4 oktober 2024 avgick ESKIL från Ålstäket för en resa mot Strömkajen via ett antal bryggor. Under färden uppstod problem med larm från styrbords huvudmaskin som inte gick att återställa. Därför beslutade man att gå direkt mot Strömkajen, där teknisk personal skulle finnas på plats. På vägen mot Strömkajen försökte befälhavaren, som förde fartyget, och däcksman att tysta ljudlarmet, som återkom med jämna mellanrum. Dessutom arbetade man med att försöka återstarta huvudmaskinen, samtidigt som man hade löpande telefonkontakt med den tekniska supporten. ESKIL kom därför oplanerat allt mer åt babordssidan i farleden.
Några enstaka minuter efter att styrbordsmaskinen återstartats upptäckte besättningen fartyget BALTIC PRINCESS som befann sig i stort sett rakt framför ESKIL. Befälhavaren drog på maskinstyrkan och ökade därmed farten och girade samtidigt kraftigt åt styrbord. Avsikten var att köra sig ut ur situationen. I samband med detta hördes en ljudsignal från BALTIC PRINCESS. Vid tillfället rådde tät tjocka.
BALTIC PRINCESS, som var på väg från Värtahamnen, hade noterat mötet med ESKIL, som rörde sig över mot BALTIC PRINCESS styrbordssida. BALTIC PRINCESS gav därför plats genom att gira något åt babord. När man insåg att ESKIL girade tillbaka mot ledens babordssida (sett från BALTIC PRINCESS) gav man hårt roder åt styrbord. Under närsituationen kom ESKIL att passera mycket nära framför förstäven på BALTIC PRINCESS.
Orsaker till olyckan
Händelsen orsakades av att befälhavaren på ESKIL under en utdragen tid utsattes för en onormalt hög arbetsbelastning på grund av de återkommande ljudlarmen och bristen på kunskap och kännedom om de tekniska systemen ombord. På grund av den höga arbets-belastningen förlorades uppmärksamheten från navigationen och fartyget drev oavsiktligt åt babord.
Säkerhetsrekommendationer
Eftersom maskinsystemtillverkaren Yanmar påbörjat ett arbete med att möjliggöra differentiering av larm, baserat på kritisk nivå, samt möjligheten att kunna tysta ljudlarm, avstår haverikommissionen från att utfärda någon rekommendation i det avseendet.
Djurgårdens Färjetrafik AB rekommenderas att
• säkerställa att besättningar har den kännedom om maskinsystemet som krävs för att kunna hantera olika situationer som kan uppstå (se avsnitt 3.1.1 och 3.1.2). (SHK 2025:15 R1)
Kristina Börjevik Kovaniemi
Jörgen Zachau
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 11 juli 2025