Händelsedatum:

L-70/22

Olycka med ett amfibieflygplan av typen Twin Bee på Siljan

Ett amfibieflygplan av typen UC-1 (Twin Bee) med registreringsbeteckning N747HJ övade start och landning på Siljan när en olycka inträffade. De två piloterna ombord omkom i olyckan. Flygplanet har anträffats på 26 meters djup.

Sammanfattning

En instruktör och två elever var vid Siljan för att genomföra en sjöflygutbildning inom ramen för en österrikisk flygskola. Instruktören hade dock inte utfört sin årliga repetitionsutbildning för flygskolan och var därför ännu inte godkänd att genomföra utbildningen. I avvaktan på att genomföra repetitionsutbildningen utförde instruktören ett antal träningsflygningar med eleverna.

Den 18 juli skulle en av eleverna genomföra sin första flygning på sjö med instruktören och avsikten var att utföra upprepade start- och landningar på Siljan. Passet hade en hög svårighetsgrad och var sannolikt utformat utifrån att eleven hade tidigare erfarenhet på flygplanstypen.

Väderobservationen visade på god sikt med höga cumulusmoln och måttlig varierande vind från sydväst. Flygningen påbörjades från Siljansnäs flygplats. Efter att ha genomfört flera landningar på Siljan i sydvästlig riktning visar sensordata att flygplanet svängde till ostnordostlig riktning över Sollerön för ytterligare en landning. I samband med landningsförsöket tippade flygplanet framåt och slog runt. Instruktören och eleven omkom i samband med olyckan.
Flygplanet bedöms ha varit konfigurerat för landning på vatten med landstället uppfällt före olyckan. Något tekniskt fel på flygplanet som kan ha påverkat olyckan har inte identifierats.

Orsaker till olyckan

Olyckan orsakades av att flygningen planerades och genomfördes så att land-ningens svårighetsgrad kom att bli för hög i förhållande till instruktörens flyg-trim på typen och elevens sjöflygerfarenhet.

Inför landningen utfördes inte någon rekognosering, vilket har bidragit till att landningen utfördes med hög fart, i medvind och sannolikt i grov sjö i för-hållande till flygplanets begränsningar.

Säkerhetsrekommendationer

EASA rekommenderas att:

  • ta fram och sprida säkerhetsfrämjande material för sjöflygverksamhet till berörda aktörer.
Ordförande

Kristina Börjevik Kovaniemi

Utredningsledare

Johan Nikolaou

Sidinformation

Senast uppdaterad:
11 december 2023