Händelsedatum:
S-199/23
MARCO POLO - Grundstötning i norra Hanöbukten
Se SHK:s film om MARCO POLO Grundstötning i norra Hanöbukten Länk till annan webbplats.
Sammanfattning
Den 22 oktober 2023 var fartyget MARCO POLO på väg från Trelleborg till Karlshamn. Den planerade rutten gick öster om Hanö. Under resan uppstod ett fel med navigationsutrustningen, vilket ledde till att fartyget kom ur kurs. Istället för den planerade rutten passerade fartyget på grunt vatten mellan Hanö och fastlandet. Vid grundet Laxören skedde en första grundstötning kl. 05.13, men resan fortsatte och drygt elva minuter senare gick fartyget återigen på grund och blev stående.
Grundstötningarna orsakade omfattande skador fartygets skrov, vilket medförde att stora mänger tjockolja läckte ut i Hanöbukten.
Besättningen förstod initialt inte att fartyget grundstött. Detta fördröjde larmning och räddningsåtgärder. Bedömningen av utsläppets omfattning försvårades också av mörker och dålig sikt.
I det inledande skedet låg räddningsinsatsens fokus på att evakuera passagerare från fartyget. Senare övergick insatserna till att fokusera på miljöräddning, med målet att bekämpa spridningen av tjockolja från fartyget. Oljebekämpningen pågick både till sjöss och i land. Miljöräddningsinsatsen blev utdragen och komplicerad, och det stora antalet inblandade aktörer ställde höga krav på samverkan mellan de inblandade aktörerna. Räddningsåtgärderna komplicerades ytterligare av besvärligt väder och oklarheter avseende bärgningen av fartyget. Efter en vecka drev fartyget av grundet och grundstötte därefter en tredje gång, vilket orsakade ytterligare utsläpp av tjockolja från redan skadade tankar.
Den 2 november, elva dagar efter den första grundstötningen, kunde fartyget slutligen bogseras till kaj i Stillerydshamnen i Karlshamn. De enskilda räddningsåtgärderna genomfördes i huvudsak effektivt. Utredningen visar dock att det förekom brister i bland annat kommunikationen mellan berörda aktörer, hanteringen och delningen av information inför beslut om räddningsåtgärder, statligt stöd samt vid myndighetskontrollen av bärgningen. Bristerna innebar att räddningsåtgärder fördröjdes och att konsekvenserna av grundstötningen sannolikt förvärrades. Även flera rättsliga utmaningar har identifierats som pekar på att det finns ett behov av att se över samhällets förmåga att hantera större fartygshändelser.
Orsaker till olyckan
Olyckan orsakades av att fartygets procedurer inte var tillräckliga för att säkerställa en säker navigering av fartyget efter att navigationssystemen förlorade GPS-signalen.
En bidragande orsak var att bryggbesättningen enbart förlitade sig på en navigationsmetod.
Bakomliggande orsaker till olyckan var brister i besättningens utbildning såväl i navigationssystemen som i säkerhetsorganisationssystemet.
Säkerhetsrekommendationer
Berörda aktörer har vidtagit ett antal åtgärder. SHK lämnar inte några rekommendationer i de delar där dessa åtgärder hanterar brister som uppmärksammats i denna utredning.
Regeringen rekommenderas att
• Utreda hur samhällets förmåga att hantera större fartygsolyckor kan stärkas. Utredningen bör bland annat se över berörda aktörers roller och ansvar samt möjligheten att dela geografisk information, och även tydliggöra ansvaret för sanering av olja efter en fartygsolycka. En sådan utredning bör också innefatta åtgärder som kan bidra till att minska risken för fartygsolyckor på grund av störningar eller avbrott i GNSS-systemen.
Transportstyrelsen rekommenderas att
• Ta fram metoder för hur myndigheten kan säkerställa att åtgärder i bärgningsplaner genomförs samt ta fram procedurer för hur beslut om tvingande åtgärder snabbt kan fattas och verkställas.
Sjöfartsverket rekommenderas att
• Säkerställa att kontakt i ett tidigt skede tas med de räddningsmyndigheter på land som kan behöva bistå vid sjöräddning. Kontakten bör, om möjligt, ske i direkt samband med att beslut tas om sjöräddningstjänst för att möjliggöra en tidig dialog om behov av åtgärder.
• Verka för att informationen i internationella seglingsbeskrivningar uppdateras så att det tydligt framgår att Hanösund är att kategorisera som inre vatten och därmed omfattas av lotsplikt.
TT-Line GmbH & Co. KG rekommenderas att
vidta åtgärder för att säkerställa en säker navigering och för att nödsituationer hanteras på ett adekvat sätt genom att:
• Förstärka procedurerna för vaktavlösning på bryggan.
• Utveckla navigationsprocedurerna och säkerställa att de efterlevs.
• Säkerställa att bryggbefälen har tillräckliga kunskaper om navigationssystemen.
• Stärka besättningens kunskaper om säkerhetsorganisationssystemet.
• Säkerställa att besättningen får tillräcklig övning av nödscenarier för att de snabbt ska kunna identifiera och hantera en uppkommen nödsituation.
• Se över sina procedurer för hur stödet till fartyget kan förbättras vid olika nödscenarier.
Kristina Börjevik Kovaniemi
Björn Ramstedt
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 17 februari 2025