Händelsedatum:

S-223/24

Kollisionstillbud mellan veteranfartyget YSTAD (SCLV) och passagerarfärjan SILVERPILEN (SEJW) vid Gålö, Stockholms skärgård

Sammanfattning

Lördagen den 7 september 2024 anordnade föreningen Veteranflottiljen ett evenemang vid Gålöbasen i Haninge kommun. Under dagen fick besökare möjlighet att åka med som passagerare på bland annat den före detta robotbåten R142 YSTAD som numera är ett civilt passagerarfartyg.

Under morgonen var det mycket tät dimma i området, men evenemanget genomfördes som planerat. Vid dagens andra tur passerade YSTAD mycket nära aktern på passagerarfartyget SILVERPILEN. YSTAD höll vid tillfället 35–40 knop. Besättningen på YSTAD hade feltolkat radarbilden och det var enbart tillfälligheter som gjorde att fartygen inte kolliderade.

Radarn ombord på YSTAD fungerade, men de automatiska funktionerna för att följa radarmål användes inte eftersom besättningen saknade kunskap om funktionerna. För att se AIS-information från andra fartyg försökte man använda en privat mobiltelefon. Kurs- och fartändringar gjordes för hand via ordergivning från styrmannen. Den höga farten, tillsammans med ett stort antal parallella arbetsmoment för befälhavaren och styrmannen, medförde att de inte kunde upprätthålla fokus på radarbilden och att radarekot från SILVERPILEN feltolkades.

Befälhavaren på SILVERPILEN följde AIS-spåret från YSTAD och försökte anropa dem på VHF-radion före mötet. Anropen hördes dock inte ombord på YSTAD, eftersom besätt-ningen hade missförstått hur radion fungerade och oavsiktligt låst den på fel kanal.
Den höga hastigheten och den höga arbetsbelastningen för styrmannen och befälhavaren på YSTAD blev till slut så stor att de förlorade bilden av den omgivande sjötrafiken.
Rederiet har efter händelsen vidtagit ett antal åtgärder.

Orsaker till tillbudet

Tillbudet orsakades av brister i riskhanteringen inför och under turen med YSTAD. Detta ledde till att fartyget framfördes i hög fart utan att hänsyn togs till rådande sikt- och trafikförhållanden.

Bidragande orsaker har varit att rederiet inte haft rutiner som kompenserar för att YSTAD sällan används. Besättningarna har därför haft svårt att upprätthålla sina färdigheter i att framföra fartyget samt sina kunskaper om fartygets kommunikations- och navigationsutrustning.

Bakomliggande orsaker var brister i arrangörens planering, samordning och riskbedömning inför evenemanget ”En Dag i Paradiset”.

Säkerhetsrekommendationer

Föreningen svenska robotbåtar rekommenderas att
• vidta åtgärder för att förbättra säkerheten för passagerarna ute på däck i syfte att minska risken för fallolyckor, särskilt vid kraftiga girar eller fartreduceringar.

Föreningen Veteranflottiljen rekommenderas att
• inför framtida arrangemang bör samordningen mellan de deltagande fartygen förbättras, riskbedömningar genomföras och riskbegränsande åtgärder vidtas. Dessutom bör kommunikationen med omgivande trafik stärkas.

Ordförande

Kristina Börjevik Kovaniemi

Utredningsledare

Daniel Söderman

Sidinformation

Senast uppdaterad:
5 september 2025